Edenred bakom kulisserna: Möt Lina Johansson

Intresset för mänskligt beteende och kommunikation kommer väl till pass när hon testar idéer, bygger skisser och balanserar resurser och tid – allt för att Edenreds app och hemsida ska vara så smidig som möjligt. Möt UX-designern med hjärtat på rätt ställe: Lina Johansson.

  • Berätta lite mer om dig själv! Vem är Lina?

Jag skulle beskriva mig själv som en lyhörd och iakttagande person – mer den som observerar och lyssnar än den som tar mest plats i rummet. Jag är genuint nyfiken på människor och har ett stort intresse för mänskligt beteende, empati och kommunikation. Det som driver mig, både i mitt arbete och i livet i stort, är att bidra till inkluderande och meningsfulla lösningar som gör verklig skillnad.

Jag har också ett starkt engagemang för djur och djurvälfärd, och trivs som bäst när jag får vara nära naturen. På fritiden hittar jag glädje i kreativa uttryck – som att måla, inreda, designa eller tatuera – och jag värdesätter tid med nära och kära, liksom att ge utrymme för återhämtning och self-care.

  • Hur har din resa på Edenred sett ut?

Jag började på Edenred ganska direkt efter mina studier och klev då in som ensam designer i teamet. Det var förstås en stor omställning, men jag insåg snabbt att jag trivs i en miljö med högt tempo, stort ansvar och möjligheten att driva initiativ självständigt.

  • Vad gör du om dagarna i din roll?

Många tänker nog att jag mest sitter i möten – och visst, en del av min tid går åt till att samarbeta med produktägare, projektledare, utvecklare och testare. Men mitt arbete handlar om mycket mer än så. Som UX-/UI-designer ser jag min roll som att pussla ihop användarbehov, affärsmål, resurser och tid – för att skapa största möjliga värde. Jag brinner för användarupplevelsen, men det är lika viktigt att förstå organisationens förutsättningar, arbeta datadrivet, testa hypoteser, bygga prototyper och kontinuerligt förbättra lösningarna.

  • Vad är den största utmaningen i ditt arbete?

Definitivt att balansera alla de värden vi vill ge till användarna med de resurser och ramar vi faktiskt har.

  • Vilket UX-problem skulle du vilja lösa om du hade oändliga resurser?

Mitt mål skulle vara att minska problemet med hemlösa djur genom att skapa en empatisk, datadriven plattform för adoption. Tanken är att matcha rätt djur med rätt hem, minska risken för feladoptioner och erbjuda stöd både före och efter adoptionen. För mig handlar UX i det här sammanhanget inte bara om klick och konverteringar, utan om att bygga förtroende, ta ansvar och skapa långsiktiga relationer.

  • Vad är det mest oväntade du har lärt dig om användare genom ditt arbete?

Användare tenderar ofta att visa osäkerhet tyst, genom att hoppa över instruktioner eller lämna flöden för att undvika att känna sig dumma. Det påminner oss om att UX handlar lika mycket om att skapa trygghet som att vara tydlig. Dålig design kan snabbt leda till känslor av otillräcklighet eller osäkerhet. Därför bör vi alltid ställa oss frågorna: Känner sig användaren trygg? Har de kontroll? Bygger vi förtroende – eller skapar vi skam?

  • Vad gör dig glad i ditt arbete?

Att få vara kreativ, komma in i ett flow och sitta med bra musik medan idéerna bara flödar är verkligen det roligaste jag vet! Och när chefen säger ja till mina idéer – det gör mig verkligen glad och motiverad.

  • Vilket är ditt spirit animal och varför?

Elefant. För att jag är empatisk och jag älskar med hela hjärtat – min familj, mina vänner och mina djur. Jag gör verkligen allt för de som betyder mycket för mig

Relaterade artiklar