I februari 2022 beställde Ahlsell 3 700 gåvokort. En imponerande mängd utanför högsäsongerna jul och sommar. Ahlsell är den ledande distributören av teknisk installation som tillsammans med yrkesproffs driver utvecklingen inom bland annat bygg och underhåll. Jag ringde upp Gigi Hartmann, VD-assisten i det svenska bolaget för att höra vad de firade.
”Vi firar vår personal. Pandemin har varit utmanande på många sätt men tack vare fantastiska medarbetare som ställt upp för varandra och för våra kunder, har allt gått bra. Oavsett roll, titel och arbetsplats – alla har bidragit på ett sätt som gjort oss väldigt stolta.”
Jag tror jag känner igen er sedan tidigare, visst har ni också beställt gåvokort en jul från oss?
”Ja det stämmer. Vanligtvis skänker vi pengar till Barncancerfonden. Men julen 2020, när pandemin pågått i ett knappt år, kände vi också ett behov av att uttrycka vår uppskattning till personalen. Jag har tidigare erfarenheter av Delicard från andra bolag, så jag ville prova det igen. Allt klaffade. Alla blev glada. Alla kände sig sedda och uppskattade. Ni har ju också välgörenhetsalternativ, så steget var inte jättelångt.”
Och nu blev det Delicard igen?
”Ja. Det passar oss. Vi får flexibilitet, till exempel kunde vi skicka en del gåvokort med post och mejla andra. Korten har också ett bra och brett produktutbud. Vi kan göra dem personliga genom att få med vår logga och några rader från ledningen. Och sist, men inte minst, ett väldigt bra bemötande från er där jag kände att min kontaktperson Isak hela tiden jobbade för att allt skulle fungera perfekt.”
Korten landade ju för bara någon vecka sedan hos de anställda, har du hunnit höra några reaktioner?
”Bara glädje. Det är självklart att varje människa som får ett extra tack blir glad, helt oavsett situation. Men det jag känner med det här är att de förutom att bli glada för själva ”tacket”, också blir glada för att de kan välja en present som de själva vill ha. För mig är det omöjligt att annars tillgodose 3 700 olika önskningar. Med Delicard fungerar det. Och som du vet är ju vårt kundlöfte att göra det enklare för proffsen att vara just proffs. Ni verkar ha samma syn.”