Finansförbundet tog hjälp av Delicard!

Finansförbundets kampanj ”Värva en kollega” gav mersmak!

Grafisk bild med tryck för en värvningskampanj

Att ha ett bra inflöde av medlemmar är viktigt för ett fackförbund. En värvningspremie är en bra morot för att göra det lättare att ställa frågan om medlemskap och ger extra skjuts i värvningsarbetet. Under hösten genomförde därför Finansförbundet, Sveriges största fackliga organisation inom bank- och finansbranschen, kampanjen ”Värva en kollega”. Ansvarig var kommunikationschef Anna Rahnasto.

Hur länge pågick kampanjen?
Vi körde under tre månader, september till och med november.

Hur fick era medlemmar kännedom om kampanjen?
Vi informerade brett, både till förtroendevalda och till våra medlemmar, både innan och under kampanjperioden. För att nå så många som möjligt gjorde vi både postala och digitala utskick samt la ut information på vår webb och i våra sociala medier. De förtroendevalda la också lite extra krut i samband med olika fackliga aktiviteter ute på arbetsplatserna vilket visade sig fungera bra.

Vad gick kampanjen ut på?
Alla medlemmar som värvade en kollega fick ett Delicard gåvokort. Även den som blev värvad fick ett. I de fall någon ansökte om medlemskap och inte hade en värvare, fick den personen också ett gåvokort.

Är ni nöjda med kampanjen?
Ja det är vi absolut. Resultatet är betydligt bättre än de kampanjer vi haft tidigare med biobiljetter som premie. Det syns tydligt i vår medlemsstatistik att inflödet av nya medlemmar har varit större under perioden jämfört med föregående år, så kampanjen har definitivt haft effekt.

Varför valde ni Delicard som premie?

Jag blev tipsad om Delicard gåvokort av en kollega på Vårdförbundet som gjort en liknande och mycket framgångsrik kampanj. Det fina med Delicard är att var och en får välja själv bland många och lyxiga produkter. Det passade oss perfekt då vi ville hitta en premie som så många som möjligt skulle känna sig nöjda med.

Hur får värvare och nya medlemmar sina kort?
Vi har valt att skicka ut dem digitalt. Eller rättare sagt, Delicard skickar ut dem när vi har försett dem med mottagarnas mejladresser. På det sättet slipper vi också en hel del administration.

Kan ni tänka er att använda Delicard igen?
Ja absolut, vi kan ju ha flera kampanjer med samma premie. Den som får ett gåvokort kan ju ändå få en ”ny” premie då det finns mycket att välja bland.

Läs mer här om hur Vårdförbundet använde Delicard för att värva fler medlemmar!

Se alla Delicards gåvokort här!

Relaterade artiklar