Träna för ett friskare liv!

Nu skrivs det ut träning istället för piller.

Många läkare och forskare hävdar att en halvtimmes träning om dagen gör susen. Susen som i skillnad. De säger också att den halvtimmen, om det kniper, går att dela upp i två lika delar. Det handlar alltså om 30 av dygnets totala 1 440 minuter. Två procent. Livspussel, snömodd eller hål i joggingskorna kan framföras som ursäkter. Men de håller inte. Inte om du bryr dig om din hälsa.

Du behöver inte ta dig till ett gym, en yogalokal eller till en intervallträning i någon avlägsen backe. Stanna hemma. Gör plankan, armhävningar, använd gummiband eller kör en serie solhälsningar. Du kanske kan gå till jobbet eller cykla till affären. Vill du så går det.

Motion skrivs allt oftare ut på recept. Muskler, bindväv, brosk, ben, blodcirkulation, hjärta, immunsystem, blodfetter och blodsocker – allt gynnas av rörelse. Självklart är både råd och recept individuella, allt baseras på varje individs förutsättningar och behov. Och på önskat resultat. Men relativt lite och förhållandevis ofta är ett bra motto om du börjar från noll. Och för att fortsätta med två andra klyschor – all träning är bra träning och det är aldrig för sent att börja.

Läs om hur vi kan hjälpa dig

Relaterade artiklar