Lyckad värvningskampanj när Vårdförbundet använde Delicard

Delicard - perfekt för säljtävlingar, kundvård och incentive!

 

114 000 medlemmar är mycket, men Vårdförbundet strävar alltid efter att höja den siffran. Bland annat ville de fånga upp nya inom de fyra yrkesgrupperna som förbundet engagerar – barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor. Under sommaren genomförde de därför en värvningskampanj där både den som värvade och den som blev värvad fick ett gåvokort från Delicard.

Från biobiljetter till gåvokort
”Sommaren är en bra period för oss att rekrytera. Många nyutexaminerade kommer ut på arbetsplatserna och det bir lättare för en kollega att tipsa om oss om det finns något i potten, förutom det vi alltid gör för våra medlemmar förstås. Att valet föll på Delicard beror mycket på att vi har fått det som julklapp på Vårdförbundet för något år sedan och att alla tyckte att det var en väldigt bra gåva. Vi har tidigare haft biobiljetter men vi ville variera oss. Delicard visade sig vara uppskattat, säger Annika Gilén, samordningsansvarig för kommunikatörerna på Enheten för kommunikation och medlemsutveckling på Vårdförbundet.

Flera hundra nya medlemmar på fyra månader
Kampanjen som just avslutats gick ut på att den som värvades fick ett gåvokort och värvaren själv fick ett kort för varje ny medlem. Och resultatet ser bra ut. I dagarna skickas gåvokorten ut till nya och gamla medlemmar med en förhoppning om att alla hittar något de verkligen vill ha.

”Vi skickade ut material till våra förtroendevalda som satte upp affischer och annat material ute på arbetsplatserna. Vi berättade också om kampanjen på vår webb, i våra sociala medier och i nyhetsbrev. Och resultatet ser kanon ut, bättre än tidigare kampanjer vi har haft. Svårt att säga exakt vad som bidragit till det, förmodligen en mix av en finare gåva och en mer intensiv marknadsföring”, säger Annika Gilén och fortsätter:

”Förutom att vi på förhand visste att Delicard var en bra gåva då ju alla mottagare själva väljer vad de vill ha, var det också en väldigt smidig lösning. När kampanjen var avslutad skickade vi en lista med namn och adress till alla som skulle ett få ett kort till vår kontakt på Delicard som sedan skickade ut korten per post. Möjligheten fanns också att skicka ut dem digitalt men pappersform passade oss bättre den här gången.”

Ny kampanj nästa sommar
Annika berättar också att de troligen kommer att göra en liknande kampanj under sommaren 2020 och på frågan om det blir Delicard igen svarar hon: ”Det kan det mycket väl bli!”

Relaterade artiklar